چرا برای من ، نجات دادن یک بیزنس ها ، مثل نجات دادن جان انسانهاست؟

در زندگی شما ، اتفاقات مهمی هستند که برای همیشه در ذهن تان ثبت می شوند. مثل ازدواج، سربازی ، تولد فرزند، دانشگاه رفتن، و فوت یکی از عزیزان. اینها شخصیت و خاطرات ما را شکل می دهند.

به عنوان مدیر خوب چطور می توانید جزو خاطرات خوب افراد قرار بگیرید؟  اگر این اتفاقات فردی هر شخص را به یاد داشته باشید و در این زمانهای سخت در کنار او باشید ، برای همیشه در ذهن آن فرد ثبت خواهید شد.

اما برای خود شما به عنوان مدیر چطور؟

تا به حال مستندهایی مثل The Profit یا Business Rescue را دیده اید یا نه؟

در این مستندها ، یک متخصص خبره، بیزنس های در حال شکست و نابودی را شناسایی می کند و بعد با هزینه ی شخصی خود، یا با گرفتن بخشی از سهام آن بیزنس  به آنها کمک می کند.

نکته ای که همیشه برای من جلب توجه میکرد، میزان درگیری احساسی و عاطفی افراد بین شغل و بیزنس شان و زندگی شخصی شان بود. طوریکه میتوانم بگویم تقریبا” بیزنس هر فرد، زندگی او شده بود و برعکس، تصمیمات بیزنسی روی زندگی شخصی او تاثیر عمیقی داشتند.

محسن پناهی

محسن پناهی ، آنالیزور بیزنس ، مشاور مدیریت ، مشاور بازاریابی

افراد تفاوتی بین کار و زندگی اش نمی شناسند و میزان احساسات و عواطفی که درگیر کار و زندگی کاری هر شخصی است ، بسیار زیاد است.

در خیلی قسمتهای مستند، تصمیمهای غلط کارفرماها را میدیدیم که یکی بعد از دیگری گرفته شده بودند، سرمایه ها و پس اندازهای شخصی افراد را میدیدم که وسط کشیده شده بودند ، کل افراد خانواده را میدیدم که درگیر یک بیزنس خانگی شده بودن فقط به یک امید: سود! (The profit)

و بعد وقتی افراد را میدیدم که باید شکست را قبول میکردند ، حجم سرخوردگی و میزان اشک و آه و دلخوری آنها، بین زندگی فردی و زندگی کاری افراد قابل تشخیص نبود.

با شکست یا موفقیت کاری، زندگی فردی افراد هم دستخوش شکست و موفقیت می شود

این همان تجربه ای بود که در مشاوره ها ، من هم دیده بودم. افرادی را که تمام دارایی و تمام هستی شان را با کار گرفته بودند تا بیزنسی را به سرانجام برسانند. خودشان را ثابت کنند. موفقیت های شغلی شان باعث بهبود روابط فردی و اجتماعی شان شود.

اما …

برعکس ، موفق نشدن در بیزنس ، حاشیه امن زندگی شخصی افراد را مختل می کند. روابط زن و شوهر ها ، پدر و فرزندها ، خواهر و برادرها ، دوستان و شریک های چندین ساله ، اقوام و قوم و خویشان به هم می ریزد و این یعنی شکست در بیزنس ، مشکل ساده ای نیست و با روح و روان آدمها سر و کار دارد!

پس چرا اینقدر بیزنس را ساده فرض می کنیم؟

به عنوان یک مشاور کسب و کار و آنالیزور بیزنس که بیش از 14 سال است در این حرفه مشغول به کار هستم ، بیشتر از صدها مورد شکست ها بیزنس های مختلف را در این سالیان دیده ام. از همه قشر و همه صنفی:

  • افرادی که به پشتوانه ی درآمد بیزنس دیگرشان ، بیزنس جدیدی زده بودند
  • افرادی که از شریک قبلی جدا شده و همه ی دارایی شان را به بیزنس جدید آورده بودند
  • افرادی که چون شعبه ی اول موفقی داشتند، شعبه دوم مجلل و بزرگتری را افتتاح کرده بودند
  • افرادی که با تمام پس انداز بازنشستگی شان ، با دیگران که فکر می کردند در کاری متخصص هستند شریک شده بودند
  • افرادی که شکست می خوردند اما بیزنس جدیدی را با اسم جدید در محل دیگری راه اندازی می کردند به این امید که این بار دیگر موفق می شوند ، اما نمی شدند
  • افرادی که فکر می کردند قوی ترین برند جنوب کشور در فلان شاخه می شوند اما نشدند
  • افرادی که ماشین و خانه و زندگی شان را فروختند تا بیزنس شان از پا نیفتد، اما افتاد
  • افرادی که آنقدر خود را بالا می دانستند و می گفتند با پول می شود همه کار کرد، همه ی بیلبوردهای شهر را می گیرم ، و گرفتند و در آخر ضررها ماند و پولهای بدهی و چکهای بیلبورد عقب مانده
  • افرادی که هر کاری بلد بودند انجام داده بودند، هر تلاشی لازم بود انجام داده بودند، همیشه در حال تکاپو و تلاش بودند و باز هم با بدهی و ورشکستگی کار را تمام کردند

تعدادشان خیلی زیاد است. داستانهایشان هر کدام چندین صفحه!

اما دو خصوصیت مشترک داشتند:

  1. فکر می کردند که بیزنس شان با بیزنس های دیگر فرق می کند
  2. مشاوره مدیریتی خوب را قبول نداشتند یا پیدا نکرده بودند

اما حالا از تک تک آنها که داستان شان را بپرسی ، هزار دلیل می آورند گه چرا شکست خوردیم ، جز دلایل اصلی ، درست مانند افراد داخل مستندهایی که اسم بردم. آنجا هم کسی زیر بار نمی رفت.

آنالیز ، جلو این ناهماهنگی ها را می گیرد

در بخش آنالیز بیزنس ، توضیح دادم که نقش اول من به عنوان مشاور ، آنالیزور بیزنس است. حالا این بیزنس:

  • آنلاین باشد یا آفلاین
  • کوچک باشد یا بزرگ
  • استارت آپ باشد یا چندین سال در بازار جا افتاده باشد
  • در هر صنف دلخواهی می تواند باشد

فرقی نمی کند. درست مثل اینکه سرماخوردگی برای یک پزشک، فرقی نمی کند. وقتی ویروس را آنالیز کنیم ، یک شکل و یک رفتار به ما نشان می دهد و به یک یا چند داروی مشخص واکنش نشان می دهد.

با دنیای آشفته و پُرتغییر امروز هم ، هر بیزنسی را آنالیز کنیم ، نشانه های مشخصی از سلامتی یا ناسلامتی به ما میدهد. دیگر نیاز به شک کردن نیست. قوانین بیزنسهای موفق از قبل مشخص شده اند.

کافی است بتوانید با آنالیز دقیق، خودتان را با استانداردهای آنها هماهنگ کنید.

با هر آنالیز بیزنس، با هر مشاوره ، یک یا چند زندگی نجات پیدا می کند

شاید حالا با فلسفه ی کاری من آشنا شده باشید، برای من بیزنس شما ، چیزی فراتر از یک بیزنس است. خود شمایید . جان شماست. برای همین است که می گویم:

تغیـیـر دادن زنـدگـی ها با تغـییر دادن بیـزنـس هـا

Changing Businesses, Changing Lives

و محافظت از جان و آبروی شما، کار من است. جان شما ، جان من و آبروی شما ، آبروی من است. این فلسفه ای که آموخته ام و دیده ام که پشت تغییر مثبت، چقدر اتفاقات مثبت در راه است.

من بیزنس شما را جدی می گیرم ، امیدوارم شما هم به اندازه ی من بیزنس تان را جدی بگیری و با آنالیز دقیق ، حرفه ای و دقیق فکر کنید و جلو بروید!

محسن پناهی آنالیزور بیزنس

خلاصه رزومه

ده سال سابقه ی تدریس زبان در موسسات مختلف شیراز مثل : موسسه نوید، موسسه ایرافا، موسسه نیما و مدیریت صنعتی جنوب در سطوح مختلف کودکان، نوجوانان و بزرگسالان از مبتدی تا دوره های آمادگی TOEFL و IELTS

مدیر تیم تحقیقات بازار بخش جنوب کشور در زمینه پروژه های ملی و بین المللی تحقیقات بازار با شرکت بین المللی سینوات (Synovate) شعبه ایران و ادامه همکاری با شرکت (PHA) که توسط مدیر سابق شرکت سینوات تاسیس شد.

مدیر بازرگانی یکی دو شرکت و سپس همکاری با کانونهای تبلیغاتی مختلف به عنوان مدیر برند و مدیر و مشاور تبلیغاتی
آموزش فروش و مشتری مداری و اجرای پروژه های تبلیغاتی

مدیر فروش شرکتهای مختلف در سالهای مختلف ، همراه با آموزش و تیم سازی و همزمان مشاوره تبلیغاتی و افزایش فروش به شرکتها ، سازمانها و موسسات

 مدیر مسئول کانون تبلیغاتی راه ابریشم ( مرکز برنامه ریزی فروش و بازاریابی) ، آنالیز بیزنس ، مشاوره بازاریابی و فروش به بیش از 50 برند مختلف

عضویت ها

عضو انجمن نویسندگان و کپی رایترهای امریکا (AWAI )
عضو انجمن بین المللی مدیریت فروش
عضو انجــمن تولیـد محـتوای امـریکا
عضو انجمن بین المللی بازاریابی هدف
عضو انجمن بازاریابی مسـتقیم کانـادا