آنالیز بیزنس چیست و آنالیزور بیزنس کیست و چه کمکی به شما می تواند بکند؟
به عنوان یک مدیر یک کسب و کار، چند لحظه ای توقف کنید، به عقب برگردید و به مهمترین عوامل تاثیرگذار روی کسب و کارتان در چند سال گذشته فکر کنید. چه چیزی می بینید؟
تغییرات ! آنهم با سرعت باور نکردنی!!
- تغییرات اقتصادی – سیاسی
- تغییرات بازار ارز و طلا و بورس
- تغییرات قیمتها و قیمت تمام شده کالاها
- تغییرات قوانین و ضابطه ها و دستورالعمل ها
- تغییرات بازار و سلیقه مشتریان
- تغییرات رفتار خرید مشتری ها
- تغییرات تکنولوژیهای ارتباطی
- تغییرات رقبا و رفت و آمد بین آنها
- تغییرات روشهای تبلیغاتی و اثرگذاری
- تغییرات روشهای کار تیمی
- تغییرات دنیای سلامتی آدمها با روی کار آمدن کرونا
- تغییرات و نوآوریهای جدید فن آوری و تکنولوژی
لیست این تغییرات را همینطور می توان ادامه داد.
مهمترین عامل تاثیرگذار بر روی زندگی و کسب و کار شما ، تغییرات بوده اند. این تغییرات هرچند از بیرون سازمان و شرکت باشند به درون سازمانها ، شرکتها و کسب و کارها هم نفوذ می کنند.
خوش بُود گر مَحَکِ تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غَش باشد
در پاسخ به تغییرات ، شما می توانید 3 جواب و در نتیجه 3 استراتژی برای کسب و کارتان – چه کوچک باشد چه بزرگ – داشته باشید:
- استراتژی 1 : بی توجه به تغییرات :
همان کاری را که همیشه می کردید ادامه بدهید و به خودتان می گویید : بالاخره درست میشه! میدونم!
من سالهاست از همین روش رفتم و جواب گرفتم ، دلیلی نداره که حالا هم جواب نگیرم!
بی توجه به اینکه رقبا چگونه دارند تغییر می کنند و چطور رفتار مشتریان و ترندها (Trends) تغییر می کنند.
- استراتژی 2: تغییرات را شروع می کنید! اما خودتان متخصص تغییرات می شوید:
امروز از این مشاور، ایده میگیرید و اینجا را تغییر می دهید، فردا از اینترنت و اینستاگرام ایده میگیرید و آنجا را تغییر می دهید، پس فردا نگاه می کنید ببینید رقبا دارند چه می کنند و قسمتهایی را بر اساس کار آنها تغییر می دهید ، و همینطور به تغییرات جسته گریخته ی و خود خواسته ادامه می دهید …..
بعد از مدتی هم گیج و سردرگم از محیطی که ساختید، نمیدانید چرا تغییرات را انجام داده اید ، ولی آنطور که می خواهید کار نکردند؟
- استراتژی 3: از متخصص این کار کمک می گیرید:
او اول موقعیت موجود را برایتان آنالیز می کند و تحلیلی از وضعیت موجود به شما می دهد. بعد لیستی از تغییراتی که امکان اجرایش هست را به شما می دهد و با کمک شما و اولویت گذاری ، آن تغییراتی که مهمتر هستند و تاثیر بیشتری دارند را اجرایی می کنید و با جریان روز جامعه و دنیا پیش می روید و یک سازمان و شرکت پویا، زنده و به روز دارید که سوار بر موج و به فرمان شما حرکت می کند!
تفاوت کار یک متخصص و خود شما این است که یک متخصص، مثل هر تخصص دیگری، دارای ابزارهای تشخیصی تخصصی خود است و با کمک آنها می تواند دقیق و بدون اشتباه ، نقاط ضعف و قوت سازمانها، شرکتها و کسب و کارها را پیدا کرده و نظر کارشناسی بدهد
به این شخص آنالیزور بیزنس می گویند. هر چند ممکن است اسامی دیگری هم برای آن شنیده باشید:
- معمار (آرشیتکت) کسب و کار
- تحلیلگر سیستمهای کسب و کار
- تحلیلگر دیتا (داده ها)
- مشاور مدیریت (مدیرعامل)
- تحلیلگر فرآیندها
- مدیر محصول
- تحلیلگر سیستم ها
- مدیر تغییر (تحول)
آنالیزور همان تحلیلگر و تحلیل کننده است. من چون واژه (تحلیلگر) با کلید واژه ( تحلیلگر بازارهای مالی) تداخل داشت و نیاز به توضیح داشت، هرچند انگلیسی بود اما چون از هر دو واژه در زبان فارسی استفاده می کنیم ، بهتر دیدم از کلمه آنالیزور بیزنس استفاده کنم.
آنالیزور: کسی که آنالیز (تحلیل) میکند
بیزنس: کسب و کار
اما علاوه بر آنالیز کسب و کار، مشاوره به مدیریت (مدیرعامل) نیز کاری است که در نهایت انجام میدهم که در بخش مشاوره مدیریت به آن پرداخته شده است.
بنابراین من به عنوان آنالیزور بیزنس و مشاور مدیریت (مدیرعامل) با سازمانها، شرکتها و کسب و کارها همکاری می کنم.
آنالیز ، سالهاست که مشکلات ما را حل کرده است.
- یک پزشک اول برگه چک آپ یا آزمایشات را به شما می دهد که چیزی جز آنالیز کامل بدن شما، قبل از اظهار نظر درباره بیماری شما نیست!
- در ورزش، آنالیزورها هستند که تیمهای رقیب را قبل از مسابقه و حتی در حین مسابقه هم از نظر کلی و هم نفر به نفر آنالیز می کنند.
- بدون آنالیز دقیق و پیش بینی وضعیت آب و هوا و جغرافیا، هیچ پرواز هواپیما یا حرکت کشتی نمی توانست انجام شود
- تمامی مواد شیمیایی از چسب ها و رنگها تا لوازم آرایشی –بهداشتی و مواد خوراکی مورد نیاز انسانها این روزها با آنالیز دقیق و ترکیب بندی حرفه ای و پیش بینی شده تهیه می شوند.
با وجود تغییرات زیاد در دنیای بیرون و درون سازمانها، شرکتها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ ، نیاز به آنالیز بیزنس هم ، بیشتر از قبل معنا و مفهوم پیدا کرده است.
در این محیط چالش برانگیز و هیجان آور بیزنس ها، خدمات یک آنالیزور بیزنس، می تواند شما را از بسیاری از تهدیدها و نگرانی هایی که بر پایه حدس و گمان به وجود می آیند رها کرده و به سمت تصمیم گیریهایی بر پایه تحلیل درست موقعیت فعلی و مشخص کردن استراتژیهای آینده راهنمایی و همراهی کند.
یک آنالیزور بیزنس، کمک می کند تا عوامل درونی و بیرونی بیزنسها شناسایی شده و سپس با استفاده از نوآوری و خلاقیت و بهینه سازی، کسب و کارها و سازمانها را به سمت اهداف از پیش تعیین شده که به آن اهداف استراتژیک می گوییم، حرکت می دهد.
بنابراین از این به بعد، مسیر شغلی شما با کمک آنالیزور بیزنس، مسیری جذاب و با گزینه های بهتر فراوان برای انتخاب است. انتخاب هایی که مراحل امکان سنجی (feasibility ) را هم گذرانده اند و برای شما که آماده تغییر هستید، بهترین انتخابهای ممکن هستند.
نقش آنالیزور بیزنس، نقش یک مشاور حرفه ای است که شرایط مختلف بیزنس شما را می سنجد، گزینه های پیشرفت و بهینه سازی را شناسایی کرده و وزن دهی میکند، سپس بر اساس این آنالیزها، یک مجموعه راهکار به شما ارائه می دهد.
در این راهکارها، نیازهای مورد نظر شما از قبل دیده شده و روش به کارگیری موثر آنها نیز توسط آنالیزور ارائه می گردد تا بتوانید به نتایج دلخواه و در دسترس خود برسید!
سوالی که ممکن است ذهن شما را مشغول کرده باشد، این است که آنالیزور بیزنس از کجا پیدایش شد؟
هَکرهای رُشد، مشاوران و مربیان فروش، تحلیلگران اقتصادی، گرگهای فروش، سلاطین فروش، عقابهای فروش، تحلیلگران بازارهای مالی، استادان بازاریابی، DBAهای خود دکتر پندار و… کم بودند که حالا یک عنوان تازه هم به آنها اضافه شده!
اصلا” به آنالیز بیزنس نیاز دارم؟ با این وضعیت هزینه ها و مالیات ها و بیمه ها و هزاران کمبود و سنگ اندازی های زیادی که پیش پای یک کارفرما و مدیر کسب و کار می شود، آیا هزینه های یک آنالیزور بیزنس و مشاور مدیریت، توجیه اقتصادی دارد؟
- اگر یک مشاور مدیر حرفه ای داشته باشید، به حرفهای غیر علمی آنهمه استادان جعلی گوش نمی دهید. حرف علمی دلیل و منطق علمی دارد و قابل اثبات است، نظر شخصی فر یا حاصل تجربیات فرد نیست.
- همانطور که گفته شد، با روند سرعت تغییرات، شرکتهایی موفق هستند که مدام در حال تغییرند و با ترندهای بازار و جامعه و دنیا هماهنگ هستند. وقتی مشتریان، بازار، قیمتها، رقبا تغییر می کنند و هر روز مشکلی تازه بر سر راه کسب و کار و فروش سبز می شود، شما به یک آنالیزور بیزنس نیاز دارید تا بتوانید به عنوان مشاوری قابل اعتماد، فعالیتها و روند فعالیتهای شرکت را با استراتژیهای کوتاه مدت و بلند مدت همراه کنید، تا به اهداف برسید.
چه این کسب و کار کوچک باشد، چه متوسط و چه بزرگ، چه خصوصی باشد و چه دولتی ، تغییرات در اجتماع ، باعث تغییر نفرات و تفکرات یک سازمان خواهد شد ، و یک مدیر عامل به تنهایی نمیتواند ابزارهای لازم برای تغییر را هم به وظایف روزمره خود اضافه کرده و پایش و بررسی کند.
اما یک آنالیزور بیزنس این ابزارها را دارد، و زمان و هزینه زیادی را در کارها صرفه جویی می کند.
- بسیاری به تغییر ، صفت (نرمال جدید) ( New Normal) داده اند. چرا؟ چون روزی نیست که ما تاثیر تغییرات را در اطرافمان نبینیم. یا تغییرات بیرون سازمانی/بیزنسی یا درون سازمانی / بیزنسی.
پس این را باید بپذیریم که یا با جریان هماهنگ حرکت کنید، یا سنتی و سنگ خواهید شد و از جریان بیرون خواهید رفت!
اگر سر سخت باشید و به روز نشوید، ممکن است تا چند سالی سرپا بمانید، آنهم با کمک جیب پر پول و سرمایه ای که از قبل داشته اید، اما به زودی سهم بازار و سود را از دست می دهید.
اگر خوب به اطراف نگاه کنید، این اتفاقات، هم در بین شرکتهای بزرگ افتاده ، هم در بین خرده فروشان و بیزنسهای کوچک، هم در استارت آپهایی که با هزاران آرزو برای پیشرفت شروع کرده اند و بعد از چند سال، نشانی از آنها نیست.
یک آنالیزور بیزنس ، به عنوان مشاور شما ، خیلی زود به این تغییرات واکنش نشان میدهد. سوالاتی که شاید یک سازمان و بیزنس سالهای سال از خود نپرسد را یک آنالیزور بیزنس، به سرعت می پرسد و به دنبال جواب می گردد:
- چرا و چه موقع باید تغییر کنید؟
- چه چیزهایی باید تغییر کنند؟
- این تغییرات باید چگونه باشند ؟
و مجموعه ای بسیار کاملتر از جوابها را در اختیار شمای مدیر قرار میدهد تا بتوانید بهترین و قطعی ترین تصمیم را بگیرید. تصمیماتی که عملی باشند ، بتوانید اجرا کنید و شما را به اهدافتان برساند.
یک آنالیزور بیزنس از تاکتیک های زیادی استفاده می کند تا به جواب های مختلفی برسد، مجموعه ای از این جوابها، در نهایت در کتابچه ای جمع آوری شده و به مدیر عامل ارائه می شوند تا نقشه ی راه آینده برای همه ی تصمیم گیرندگان مشخص باشد.

اطلاعات بیشتر در مورد این کتابچه ، که اطلاعات آن به صورت محرمانه و فقط مخصوص شماست، در جلسات حضوری، به اطلاع مدیران و مدیر عامل می رسد
اینکه موقعیت شما تحلیل و آنالیز شده و بسیاری نکات برای شما در این کتابچه مشخص می شود، گام اول است.
بر اساس این کتابچه ی آنالیز بیزنس است که دو گام بعدی یعنی مشاوره مدیریت و مشاوره بازاریابی انجام می شود که در قسمت خودش توضیح داده شده است.